Září 2023 - Grafy

25.9.2023 - Tři aktivity s grafy

Na prvním setkání ve školním roce 2023/24 jsme se pustili do tématu Grafy.

Nejdříve jsme se vyfotili, abychom zjistili, zda jsme dostatečně rozehřátí a pak jsme se pustili do práce.


Vyzkoušeli jsme tři větší aktivity, které žáky seznamují s tímto důležitým tématem. Na stránce Elixíru do škol https://www.elixirdoskol.cz/vydavame-pro-vas/ si můžete stáhnout Elixír nápadů pro rok 2022 inspirované veletrhem Science on Stage v roce 2022, kde najdete obě první aktivity detailně popsané. Zde jsou podklady pro dále popsané aktivity, které si můžete stáhnout.

1. Grafy v běžných situacích.

Aktivita je detailně popsaná na straně 63 sborníku a využívá videa na stránce https://www.matemagi.com/graphingstories . Během setkání jsme prošli vybrané závislosti, diskutovali téma skoková změna rychlosti v grafu vs. plynulý přechod, jak nechat žáky téma zpracovávat (například zda demonstračně a zda přímo žáky, nebo učitelem). Je možné nejdřív odhadnout průběh grafu a až poté měřit a poté nechat zkontrolovat na videích v odkazu.


Popsaná aktivita žákům ukáže běžné situace, které se dají vyjádřit lineární rostoucí/klesající funkcí (s počátkem v nule nebo v jiné hodnotě), jako polynomický pokles atd. Žáci porozumí rozdílu mezi spojitou funkcí a diskrétní funkcí. Je to velmi pěkná úvodní hodina pro seznamování žáků s novým tématem.

2. Grafy v pohybu

Téma je také zpracováno ve sborníku na straně 59, ale účastníci velmi ocenili možnost vyzkoušet si aktivitu naživo, protože se ukázalo, jak zajímavá tato forma pro žáky (i učitele) je.

Pomůcky do skupiny
• 7 barevných koleček z papíru nebo plastu o průměru cca 20 – 30 cm,
které se položí na zem
• stopky nebo hodinky
• papír A4 s prázdným grafem pro kreslení vzoru pohybu vložený do
průhledných plastových desek
• tuhá podložka pod papír, aby se dalo dobře psát
• barevný fix na bílou tabuli (lehce stíratelný)


Obrovskou výhodou je interaktivita, možnost grafy různě modifikovat a vylepšovat, vybírat si mezi grafem polohy a rychlosti. Žáci se mimo jiné naučí koordinovat činnosti a spolupracovat. Žáci hrají roli žáků i učitele. Grafické podklady jsou uloženy  zde: https://drive.google.com/drive/folders/1mpR4_zArdgzUaiCKwgsa1HFQvxb-KI_H?usp=sharing

3. Jak rychle rosteme?

Zpracování vlastních dat pro výukové účely je vždy velká výhoda. Cílem této hodiny je zjistit, jak rychle rosteme v různých etapách života, naučit se, jaký je rozdíl mezi okamžitou a průměrnou rychlostí a jak vlastně tu rychlost počítáme. Je možné zvolit variantu použít tabulku s vlastními výpočty a ručním kreslením do milimetrového papíru, nebo využít počítač a nechat jej vše spočítat a vykreslit. Zdrojem dat je zdravotní list žáků (který je v kompletu společně s očkovacím průkazem), kde je uvedena tělesná délka (do 24 měsíců věku), resp. tělesná výška. Zde jsou uvedeny údaje pro den narození, tříměsíční, půlroční, devítiměsíční a roční prohlídku a dále údaje z dalších prohlídek (v pozdějším věku je interval dva roky). Žáci si nejprve zaznamenají své hodnoty do růstových grafů (v odkazu) a potom vytvoří tabulku, kde je na prvním řádku výška, druhém změna výšky od poslední návštěvy lékaře (delta h), v třetím řádku doba, která uplynula od poslední návštěvy lékaře (delta t) a do čtvrtého řádku zapisují vypočtenou rychlost pro daný interval v = delta h / delta t. Rychlosti pak zakreslují do grafu do milimetrového papíru. S vypočtenými hodnotami je možné dále pracovat (například extrapolovat počáteční rychlost a počítat, jak bychom byli vysocí, kdybychom rostli stále stejnou rychlostí jako na počátku života atd.). Růstové grafy můžou sloužit i pro úvod do statistiky (jsou zde uvedeny percentily, průměrné výšky atd.) a je také možné odhadnout, jakou výšku budeme mít v dospělosti, pokud budeme předpokládat, že se budeme držet v daném percentilu.Podklady jsou k dispozici zde: 

https://drive.google.com/drive/folders/1mpR4_zArdgzUaiCKwgsa1HFQvxb-KI_H?usp=sharing


A jako bonus jsme si zahráli grafseso, ke stažení zde:

https://fyzweb.cz/materialy/vlachovice/2011/dilny/grafseso-dvorakova/Dvo%C5%99%C3%A1kov%C3%A1%20-%20Grafseso%20a%20jin%C3%A9%20hry.pdf (strana 12).



Vložte svůj text...